A párizsi konzulátuson és a lyoni alkonzulátuson a magyar állampolgárok személyi adatainak és lakcímének nyilvántartásával kapcsolatosan az alábbi ügyek intézhetők:

+I.  Magyar állampolgár külföldön történő letelepedésének bejelentése

2013. március 1-jén megszűnt a három hónapon túli külföldön tartózkodás bejelentésének a kötelezettsége, azóta az állandó magyarországi lakóhellyel rendelkező, de külföldön élő magyar állampolgárok csak a végleges külföldi letelepedést (életvitelszerű, állandó jellegű külföldön tartózkodást) jelenthetik be. A külföldi letelepedés bejelentése nem kötelező, erről az érintett maga dönt.

A letelepedés nem érinti a magyar állampolgárságot, az az eljárás után továbbra is fennmarad.

A külföldi letelepedéssel megszűnik az állampolgár magyarországi állandó lakóhelye, és külföldön élő magyar állampolgárként fog szerepelni a személy- és lakcímnyilvántartásban.

Külföldön élő magyar állampolgárként lehetőség van Magyarországon tartózkodási helyet (tehát nem állandó lakóhelyet) létesíteni, melynek bejelentése bármely járási hivatalnál kezdeményezhető.

Magyarországra való visszaköltözés esetén természetesen van lehetőség ismét állandó magyarországi lakcímre bejelentkezni.

Felhívjuk ügyfeleink figyelmét, hogy a külföldi letelepedés bejelentése kihat a választójog gyakorlásának módjára. Ezzel kapcsolatban további információkat a Nemzeti Választási Iroda honlapján találhatnak: Hol és hogyan szavazhatok? - Nemzeti Választási Iroda

A külföldi letelepedés bejelentése kihatással van többek között arra is, hogy az ügyfél melyik országban tudja vezetői engedélyét kiállítani, illetve megújítani. Általános szabály, hogy vezetői engedélyt abban az országban lehet kiállítani, valamint lejárat esetén megújítani, ahol a járművezető szokásos tartózkodási helye van. A szokásos tartózkodási hely az az ország, ahol az adott személy általában él, vagyis ahol egy naptári évben legalább 185 napot tölt személyes és/vagy foglalkozásával összefüggő kötöttségei miatt. Erről részletesebben a magyarorszag.hu honlapján lehet tájékozódni

Külföldi letelepedési szándékát (azaz a magyar lakcímről való kijelentkezést) az alábbi módokon jelentheti be:

  1. személyesen, Magyarország külképviseleteinek konzuli irodáiban, előzetes időpontfoglalást követően;
  2. elektronikusan, Ügyfélkapun / Webes ügysegéden keresztül;
  3. személyesen, bármely magyarországi járási (kerületi) hivatalban (kormányablak), lásd: kormányhivatalok.

Külföldi letelepedését bármikor bejelentheti, azonban ennek feltétele, hogy minden külföldön történt anyakönyvi eseményét (házasság, válás, házastárs halála) anyakönyveztesse Magyarországon.

A letelepedés bejelentésével a lakcímet igazoló hatósági igazolvány (lakcímkártya/lakcímigazolvány) bevonásra kerül. Az új lakcímkártyát a járási hivatal a nyilvántartásba vételt követően kiállítja és átadja az ügyfélnek (magyarországi ügyintézés esetén), illetve a konzulátuson keresztül eljuttatja azt a kérelmezőnek. Ezen a lakcímkártyán az állandó magyarországi lakcím helyett lakóhelyként a „külföldi cím” megjelölés szerepel (a pontos külföldi cím nem!).

Az új lakcímkártya a kérelem beadásától számított 2-3 hónapon belül készül el.

A külföldi letelepedéssel kapcsolatos eljárás illeték- és díjmentes.

+a) Külföldi letelepedés bejelentése személyesen
Az ügyintézéshez előzetes időpontfoglalás szükséges: https://konzinfoidopont.mfa.gov.hu.
A foglalásnál a "Külföldi letelepedés bejelentése" ügytípust kell kiválasztani. Több személy bejelentéséhez több időpontot szükséges foglalni.
A kérelem benyújtásához szükséges dokumentumok:
• külföldi letelepedésre vonatkozó nyilatkozat (18 év feletti kérelmező esetén);
• külföldi letelepedésre vonatkozó nyilatkozat (18 év alatti kérelmező esetén);
• érvényes útlevél vagy személyazonosító igazolvány;
• magyar lakcímkártya;
• 18 év alatti személy esetében magyar születési anyakönyvi kivonat;
családi állapotot igazoló okirat:
- házas családi állapot esetén magyar házassági anyakönyvi kivonat (amennyiben a kérelmező külföldön kötött házasságát még nem anyakönyveztette Magyarországon, úgy először a házasság anyakönyvezését kell kezdeményezni);
- elvált családi állapot esetén a jogerős magyar bírósági határozat vagy válási záradékkal ellátott magyar házassági anyakönyvi kivonat; amennyiben válása még nincs bejegyezve Magyarországon, kérjük, tájékozódjon honlapunkon;
- özvegy családi állapot esetén özvegyi záradékkal ellátott magyar házassági anyakönyvi kivonat;
franciaországi lakcímigazolás – „justificatif de domicile” (pl. közüzemi számla).
Kérjük, a letelepedési nyilatkozatot kék színű tollal töltse ki, de csak a konzuli ügyintéző előtt írja alá.
A letelepedés bejelentéséhez mindkét, szülői felügyeleti joggal rendelkező szülő hozzájárulása és személyes jelenléte szükséges.
A 14. évét betöltött gyermek személyes megjelenése ugyancsak kötelező.
A kiskorú külföldi letelepedésének feltétele, hogy lakcíme megegyezzen legalább az egyik szülő bejelentett külföldi lakcímével.
A nyilatkozat benyújtásával egyidejűleg a kérelmezőnek le kell adnia magyar lakcímkártyáját. Ha az okmány kikerült az ügyfél birtokából, nyilatkozatot kell írnia annak okáról (pl. lakcímkártyáját leadta a magyar hatóságoknak / elveszett / eltulajdonították / soha nem is rendelkezett ilyennel stb., vagy be kell mutatnia az erről szóló rendőrségi vagy hatósági jegyzőkönyvet.
+b) Külföldi letelepedés bejelentése elektronikus úton
Az ügyintézés előfeltétele az Ügyfélkapu regisztráció.
A külföldi letelepedési nyilatkozat elektronikusan a Webes ügysegéd, illetve a Magyarorszag.hu felületeken nyújtható be. Az elektronikus azonosítást követően ki kell tölteni a külföldi letelepedési nyilatkozatot, a külföldi lakcím egyidejű megjelölésével.
A lakcímkártyát a letelepedés elektronikus bejelentése esetén is le kell adni – postai úton, vagy személyesen – a konzulátuson, vagy a kiválasztott magyarországi járási hivatalban. Kérjük, amennyiben úgy dönt, hogy az elektronikus bejelentés után postai úton küldi meg a konzulátusra a lakcímkártyáját, akkor az okmányhoz egy kísérőlevelet is mellékeljen, amelyben megadja a Webes ügysegéd azonosítóját és az ügyazonosító számot.
A lakcímkártyát a konzuli hivatal címére kérjük megküldeni.

 

 

+II.   Külföldi lakcímváltozás bejelentése
A külföldön élő magyar állampolgárnak (azaz, aki már bejelentette külföldi letelepedését és akinek a lakcímkártyáján a „külföldi cím” megjelölés szerepel), külföldi lakcímének a megváltozását be kell jelentenie Budapest Főváros Kormányhivatalánál (BFKH). A külföldi lakcímváltozás elektronikus úton vagy személyesen jelenthető be. A változás bejelentése nem jár a lakcímkártya cseréjével. Az eljárás díj- és illetékmentes.
+a) Külföldi lakcímváltozás bejelentése elektronikus úton
A külföldön élő magyar állampolgár külföldi lakcímének változását a legegyszerűbben a Webes ügysegéden keresztül jelentheti be (ennek használatához nem szükséges Ügyfélkapu regisztrációval rendelkezni).  A külföldi lakcím megváltozásának nyilvántartásba vételéről a BFKH a konzuli hivatalon keresztül értesíti az ügyfelet.
+b) Külföldi lakcímváltozás bejelentése személyesen
A külföldön élő magyar állampolgár külföldi lakcímének változását a konzulátuson is bejelentheti. Az ügyintézéshez előzetes időpontfoglalás szükséges: https://konzinfoidopont.mfa.gov.hu. A foglalásnál a "Lakcímváltozás bejelentése” ügytípust kell kiválasztani. Több személy bejelentéséhez több időpontot szükséges foglalni.
Ha a kérelem 18 év alatti személyre vonatkozik, mindkét szülő jelenléte szükséges.
A külföldi lakcím módosításához a Kérelem a külföldön élő magyar állampolgár adatainak nyilvántartásához c. adatlapot” kell kitölteni és az adatok helyesbítése címszót kell aláhúzni.
A kérelem benyújtásához szükséges egyéb dokumentumok:
• érvényes magyar útlevél vagy személyi igazolvány;
• lakcímkártya;
• franciaországi lakcímigazolás – „justificatif de domicile” (pl. közüzemi számla).

 

 

+III.    Lakcímkártya kiállítása, pótlása, cseréje, a lakcímkártyán feltüntetett adatok helyesbítése és módosítása külföldön élő magyar állampolgár részére
Személyi azonosítót és lakcímet igazoló hatósági igazolvány (lakcímkártya) kiállítását/pótlását/cseréjét kérheti az alábbi esetekben:
• amennyiben még nem rendelkezik ilyen okmánnyal;
• a lakcímkártya kikerült a birtokából (elveszett vagy eltulajdonították);
• az okmány megrongálódott;
• a lakcímkártyán szereplő adatok tévesek, azokban változás történt.
A konzulátusi ügyintézéshez előzetes időpontfoglalás szükséges: https://konzinfoidopont.mfa.gov.hu. A foglalásnál a "Lakcímkártya adatmódosítás vagy pótlás” ügytípust kell kiválasztani. Több személy bejelentéséhez több időpontot szükséges foglalni.
Az ügyintézéshez az alábbi nyomtatványokat szükséges kitölteni:
Kérelem külföldön élő magyar állampolgár adatainak nyilvántartásához – ezt a nyomtatványt csak akkor kell kitöltetnie, ha az eddig nyilvántartott adatait helyesbíteni vagy módosítani is szükséges.
Kérjük, a nyomtatványokat kék színű tollal töltse ki, de csak a konzuli ügyintéző előtt írja alá.
A kérelem benyújtásához szükséges egyéb dokumentumok:
• érvényes magyar útlevél vagy személyi igazolvány;
• lakcímkártya – ha az okmány kikerült az ügyfél birtokából, nyilatkozatot kell írnia annak okáról (pl. lakcímkártyáját leadta a magyar hatóságoknak / elveszett / eltulajdonították / soha nem is rendelkezett ilyennel stb.) vagy be kell mutatnia az erről szóló rendőrségi vagy hatósági jegyzőkönyvet;
• születési / házassági anyakönyvi kivonat;
• franciaországi lakcímigazolás – „justificatif de domicile” (pl. közüzemi számla).
A lakcímkártya kiállításáért, pótlásáért a jogszabályban meghatározott esetekben igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni.

 

+IV. Külföldön élő magyar állampolgár adatainak a nyilvántartásba való felvétele
A magyar jogszabályok értelmében valamennyi magyar állampolgárnak szerepelnie kell a magyar személyiadat- és lakcímnyilvántartásban. Ha valamely magyar állampolgár mégsem szerepel ebben (pl. mert külföldre költözésekor passzív állományba került át, vagy születésekor, illetve annak hazai anyakönyvezésekor a hatályos jog nem írta elő), akkor szükségessé válik a nyilvántartásba vétel.
Felhívjuk ügyfeleink figyelmét, hogy aki nem szerepel a magyar személyiadat- és lakcímnyilvántartásban, az személyazonosító igazolványt sem igényelhet, mivel az okmányt csak a nyilvántartásban szereplő adatokkal lehet kiállítani!
Egyes konzuli eljárásoknak kötelező elemét képezi a nyilvántartásba vétel, éppen ezért, amennyiben Ön az alábbi ügyekben jár el, akkor a nyilvántartásba vételre vonatkozóan az adott ügytípus leírásában szereplő információkat tekintse mérvadónak:
Amennyiben tehát Ön nem szerepel vagy passzív adatállománnyal szerepel a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban és nem a fent felsorolt ügyekben kíván eljárni a konzulátuson, hanem új magánútlevelet szeretne igényelni, kérnie kell a nyilvántartásba való felvételét. Ehhez azonban be kell mutatnia még érvényes vagy kevesebb, mint egy éve lejárt útlevelét. Ha ilyen útlevelet nem tud bemutatni és nem szerepel a személyiadat- és lakcímnyilvántartásban, Önnek a Magyar állampolgárság igazolása (állampolgársági vizsgálat) menüpontban leírtak szerint kell eljárnia.
A nyilvántartásba vételhez szükséges kérelmet kizárólag személyesen lehet benyújtani a konzulátuson, előzetes időpontfoglalást követően: https://konzinfoidopont.mfa.gov.hu. A foglalásnál a "Külföldön élő magyar állampolgárként nyilvántartásba vétel” ügytípust kell kiválasztani. Több személy bejelentéséhez több időpontot szükséges foglalni.
A nyilvántartásba vételre csak akkor kerülhet sor, ha az anyakönyvi eseményei (születés, házasság, válás, házastárs halála) már anyakönyvezve vannak Magyarországon.
Ha a kérelmet 18 év alatti személyre vonatkozóan nyújtják be, mindkét szülő személyes jelenléte szükséges.
A kiskorú kérelmező lakóhelyeként a szülő (törvényes képviselő) lakóhelyét kell bejelenteni. Kiskorú csak abban az esetben szerepelhet külföldön élő magyar állampolgárként a nyilvántartásban, ha valamelyik szülő is külföldön élő magyar állampolgárként szerepel, vagy külföldi állampolgár (külföldi lakcímmel).
A kérelem benyújtásához szükséges dokumentumok:
Útlevéligényléshez kapcsolódó SZL-nyilvántartásbavételi nyomtatvány, amelyet kék színű tollal kitöltve szükséges elhozni az ügyfélfogadásra, és a konzuli ügyintéző előtt személyesen kell aláírni;
• érvényes vagy kevesebb, mint egy éve lejárt magyar útlevél (állampolgárság igazolására);
• érvényes magyar útlevél hiányában: érvényes külföldi személyazonosító okmány (személyazonosság igazolására);
• magyar születési anyakönyvi kivonat;
• házas családi állapot esetén magyar házassági anyakönyvi kivonat;
• elvált, illetve özvegy családi állapot esetén válási, illetve özvegyi záradékkal ellátott magyar házassági anyakönyvi kivonat;
• franciaországi lakcímigazolás – „justificatif de domicile” (pl. közüzemi számla).
A nyilvántartásba való felvétel díj- és illetékmentes.
A nyilvántartásba vételt követően – kérésre – egy lakcímkártya kerül kibocsátásra, amely "külföldi cím" bejegyzést tartalmaz az állampolgár lakóhelyénél. A lakcímkártya kiállítását a Konzuli díjak szerint meghatározott igazgatási szolgáltatási díj megfizetése ellenében kérvényezheti a konzulátusra vagy magyarországi postai címre is.
Az igényelt lakcímkártya kb. 2-3 hónap alatt érkezik meg a konzulátusra.